1979.01.07. Baja
2005-ben diplomázott az Iparművészeti Egyetemen, grafika szakon. Stark Attila számára a tervezőgrafika nem csupán szakma, hanem művészi megnyilvánulás is. Legyen az kiadványterv, vászon vagy akár egy utcai falfelület, kompozícióit ugyanazok a művészi kvalitások határozzák meg: kreativitás, spontaneitás, dekorativitás, valamint figurális kompozíciók és gyakran narratív elemek. Képeit a maga által teremtett világ motívumaiból építi fel: a zsúfolt, harsány, koszos Budapestről mintázott Kulocityben él Kula Jani, vagyis a művész, aki a mindennapi szociális és érzelmi viszontagságok közepette próbál egyensúlyozni. Szeret mulatni barátaival, ám őket és a körülötte lévő embereket - ahogy saját magát is - állatokként, főleg majmokként, valamint szörnyekként láttatja. Ironikus kritika ez ránk nézve: vagy egyszerűen nevetségesek, vagy szimplán rémisztőek vagyunk a művész szemében. Műveihez készít ugyan előtanulmányokat, de festés közben már elrugaszkodik minden kötöttségtől, hagyja, hogy az alkotói folyamat vegye át az irányítást a kép felett. A élethelyzeteket spontán képépítési technikával örökíti meg, így a művek egyfajta öndokumentációvá formálódnak. A dinamikus ecsetvonások, elfolyások, fröcskölések mellé még belevés, ír, ragaszt vagy rárajzol a felületre, továbbá a javítások nyomait sem tünteti el. A 2002-es barcelonai tanulmányút több szempontból is hatással volt a fiatal művészre. Ekkor kezdett el zománcfestéket használni, melynek élénk színei a képhez csalogatják a nézőt. A másik meghatározó élmény számára a városban virágzó street art kultúra volt. A figyelemfelkeltő, színpompás, figurális és szöveges kompozíciók idővel átszivárogtak a falakról a vásznakra, majd végül a galériákban kötöttek ki. Stark Attila többször is szerepelt a kArton Galéria csoportos kiállításain és második egyéni tárlatára is itt került sor 2007-ben. Csakúgy, mint egy utcaművész, aki munkáját köztéren az adott kontextusba illeszti, ő is gyakran beépíti a műbe az utcán talált nyersanyagok hibáit, elváltozásait. Narratív elemeit egy másik művészeti ?vadhajtásból?, a képregényből meríti. Szóbuborékok, mozgásvonalak, hanghullámok és egyéb jelek mellett magyar és idegen nyelvű szavak, zenei utalások, rövid kommentárok teszik a lefestett jelenetet összetettebbé. Saját képregénye, ami a 2005-ös diplomamunkája volt (tulajdonképpen egy, a diákévei alatt készült rajzos naplóterápia) a magyar ?képregényéhségnek? köszönhetően kiadásra került, így már bárki lapozgathatja. Kula Jani magánmitológiája ott bontakozik ki teljesebben, a napló megismerésével képei is ?olvasmányosabbá? válnak. Stark Attila tünékeny utcai installációinak, valamint egyedi kiadványterveinek és kiállításainak friss, kissé nyers látványvilágával bevette a művészet nemcsak szubkulturális, hanem intézményes bástyáit is.
DÍJAK | |
---|---|
2004 | Gál Mátyás díj |
VÁLOGATOTT KIÁLLÍTÁSOK | |
---|---|
2007 | Budapest Artfair |
Pofátlan Művészet, kArton Galéria | |
Tratatart!, kArton Galéria (egyéni) | |
2006 | PLUG, Kortárs Művészeti vásár |
Clear Art, Stúdió Galéria | |
Illustrator?s Exhibition, The Bologna Children Book Fair | |
II. Bucharest Biennálé | |
Kulocity, Forma Galéria (egyéni) | |
Hétköznapi Sorozatok, kArton Galéria | |
2005 | Magánügy?, Műcsarnok |
Szegényház, Kortárs Művészeti Intézet, Dunaújváros | |
Magyar Intézet, Helsinki | |
Swatch This!, Kuplung Klub | |
Kis Magyar Képregénytörténet, kArton Galéria | |
2004 | Public Tactical Street, Műcsarnok |
1000%, Mumus Galéria | |
2003 | Dunaújvárosi Tárlat, Kortárs Művészeti Intézet, Dunaújváros |
Éljen Május 1!, MEO - Kortárs Művészeti Gyűjtemény | |
Busójárás, Újlipótvárosi Galéria | |
2002 | Katapult Kávézó, Budapest (egyéni) |
Kilencedik művészet - vagy Európa látkép, Kortárs Művészeti Intézet, Dunaújváros | |
XIII. Békéscsabai Tervezőgrafikai Biennálé | |
Illustrator?s Exhibitions, The Bologna Children?s Book Fair | |
European Way of Life, EARTH Billboard exhibition, Paris | |
2001 | Tölgyfa Galéria, Budapest (egyéni) |
1998 | Trafó - Kortárs Művészetek Háza |