Életrajz

Stark Attila

1979.01.07. Baja

2005-ben diplomázott az Iparművészeti Egyetemen, grafika szakon. Stark Attila számára a tervezőgrafika nem csupán szakma, hanem művészi megnyilvánulás is. Legyen az kiadványterv, vászon vagy akár egy utcai falfelület, kompozícióit ugyanazok a művészi kvalitások határozzák meg: kreativitás, spontaneitás, dekorativitás, valamint figurális kompozíciók és gyakran narratív elemek. Képeit a maga által teremtett világ motívumaiból építi fel: a zsúfolt, harsány, koszos Budapestről mintázott Kulocityben él Kula Jani, vagyis a művész, aki a mindennapi szociális és érzelmi viszontagságok közepette próbál egyensúlyozni. Szeret mulatni barátaival, ám őket és a körülötte lévő embereket - ahogy saját magát is - állatokként, főleg majmokként, valamint szörnyekként láttatja. Ironikus kritika ez ránk nézve: vagy egyszerűen nevetségesek, vagy szimplán rémisztőek vagyunk a művész szemében. Műveihez készít ugyan előtanulmányokat, de festés közben már elrugaszkodik minden kötöttségtől, hagyja, hogy az alkotói folyamat vegye át az irányítást a kép felett. A élethelyzeteket spontán képépítési technikával örökíti meg, így a művek egyfajta öndokumentációvá formálódnak. A dinamikus ecsetvonások, elfolyások, fröcskölések mellé még belevés, ír, ragaszt vagy rárajzol a felületre, továbbá a javítások nyomait sem tünteti el. A 2002-es barcelonai tanulmányút több szempontból is hatással volt a fiatal művészre. Ekkor kezdett el zománcfestéket használni, melynek élénk színei a képhez csalogatják a nézőt. A másik meghatározó élmény számára a városban virágzó street art kultúra volt. A figyelemfelkeltő, színpompás, figurális és szöveges kompozíciók idővel átszivárogtak a falakról a vásznakra, majd végül a galériákban kötöttek ki. Stark Attila többször is szerepelt a kArton Galéria csoportos kiállításain és második egyéni tárlatára is itt került sor 2007-ben. Csakúgy, mint egy utcaművész, aki munkáját köztéren az adott kontextusba illeszti, ő is gyakran beépíti a műbe az utcán talált nyersanyagok hibáit, elváltozásait. Narratív elemeit egy másik művészeti ?vadhajtásból?, a képregényből meríti. Szóbuborékok, mozgásvonalak, hanghullámok és egyéb jelek mellett magyar és idegen nyelvű szavak, zenei utalások, rövid kommentárok teszik a lefestett jelenetet összetettebbé. Saját képregénye, ami a 2005-ös diplomamunkája volt (tulajdonképpen egy, a diákévei alatt készült rajzos naplóterápia) a magyar ?képregényéhségnek? köszönhetően kiadásra került, így már bárki lapozgathatja. Kula Jani magánmitológiája ott bontakozik ki teljesebben, a napló megismerésével képei is ?olvasmányosabbá? válnak. Stark Attila tünékeny utcai installációinak, valamint egyedi kiadványterveinek és kiállításainak friss, kissé nyers látványvilágával bevette a művészet nemcsak szubkulturális, hanem intézményes bástyáit is.

DÍJAK
2004 Gál Mátyás díj
VÁLOGATOTT KIÁLLÍTÁSOK
2007 Budapest Artfair
  Pofátlan Művészet, kArton Galéria
  Tratatart!, kArton Galéria (egyéni)
2006 PLUG, Kortárs Művészeti vásár
  Clear Art, Stúdió Galéria
  Illustrator?s Exhibition, The Bologna Children Book Fair
  II. Bucharest Biennálé
  Kulocity, Forma Galéria (egyéni)
  Hétköznapi Sorozatok, kArton Galéria
2005 Magánügy?, Műcsarnok
  Szegényház, Kortárs Művészeti Intézet, Dunaújváros
  Magyar Intézet, Helsinki
  Swatch This!, Kuplung Klub
  Kis Magyar Képregénytörténet, kArton Galéria
2004 Public Tactical Street, Műcsarnok
  1000%, Mumus Galéria
2003 Dunaújvárosi Tárlat, Kortárs Művészeti Intézet, Dunaújváros
  Éljen Május 1!, MEO - Kortárs Művészeti Gyűjtemény
  Busójárás, Újlipótvárosi Galéria
2002 Katapult Kávézó, Budapest (egyéni)
  Kilencedik művészet - vagy Európa látkép, Kortárs Művészeti Intézet, Dunaújváros
  XIII. Békéscsabai Tervezőgrafikai Biennálé
  Illustrator?s Exhibitions, The Bologna Children?s Book Fair
  European Way of Life, EARTH Billboard exhibition, Paris
2001 Tölgyfa Galéria, Budapest (egyéni)
1998 Trafó - Kortárs Művészetek Háza

 

galéria