Életrajz

Kupcsik Adrián

(Miskolc, 1969.)

Kupcsik Adrián (1969) a kortárs hazai művészeti élet fiatal generációjának egyik meghatározó képviselője. Bár 2001-ben végzett a Magyar Képzőművészeti Egyetemen, már négy egyéni tárlatot és számos csoportos kiállítást tudhat maga mögött. Kupcsik Adrián művészete a '90-es évek hazai festészetét erősen meghatározó, fotó-alapú, figurális tendenciákhoz kapcsolódik. Művészi világának alapkérdése a klasszikus festészeti metódus összeegyeztetése azzal a vizuális kultúrával, amit a jelen kor dinamikusan fejlődő technikai apparátusa teremtett. Képei a fotók, a TV, a mozi, a képregények és a számítógépek által meghatározott vizuális nyelvnek, valamint a klasszikus olaj/vászon festészeti hagyománynak kölcsönösen kritikus párbeszédéből születő és azokat kibékítő szintézisek.
Korai képein Kupcsik a hollywood-i filmipar ikonikussá vált képi toposzait dolgozta fel. Az ironikus festmények nem csak betekintést nyújtottak a geggek és mozi-klisék tárházába, hanem reflektáltak a képhordozó médium technikájára, a monitorok pixelesített, RGB színfelbontást imitáló formanyelvével, illetve a tévés "szellemképek" megidézésével. Ezeket a festményeket követte a comics-hagyomány szín- és formahasználatát utánzó, 2001-es arckép-sorozat. A portré-együttes a kortárs hazai művészeti szcéna Kupcsikhoz közel álló feléről festett képzőművészeti(-os)-galéria, alkotói hommage és gesztus-értékű elismerés. Kupcsik harmadik alkotói periódusának eredménye - a Jóga sorozat - a 2001-es év második felének termése.
A "Jóga" cím csak részben kapcsolódik a nyolc új festmény tematikájához. A műveket elsősorban az alkotói mechanizmusból következő sajátos formanyelv és atmoszféra tartja össze. Kupcsik egy software háromdimenziós figuráit "kérte fel", hogy modellt álljanak festményeihez. A virtuális modelleket a számítógépes program segítségével állította be különböző testhelyzetekbe és csoportokba. A komputeres kép alapján készített alkotások - a festői kvalitás mellett - magukon hordják a software életidegen, virtuális légkörét. Kupcsik nem tűntette el a technikából eredő fogyatékosságokat, így egy steril, utópisztikus, virtuális képi világot teremtett: a számítógépes figurák a jóga-pozitúrákhoz az emberi anatómiát meghazudtoló pózokba merevednek, testükön ott csillog a virtual-reality selymes, anyagtalan plasztik-felülete, a kopár termeket pedig bevilágítják a sci-fi hangulatot árasztó irreális fényforrások.
A jóga-sorozat mellett Kupcsik a többi témához is felhasználta a számítógépes programot. Egyik virtuális modelljéről festett arcképe - ami átmenetet képez a korábbi portréi és a mostani festményei között - egy sosem létező (utópisztikus), éteri nőt jelenít meg, természetellenes arckifejezéssel és kézmozdulattal. Két másik festményén a populáris és intim képi világot ütközteti a software-rel; párok jelennek meg amatőr fotót idéző beállításban a képeslap-ízű tengerparton, vagy egy nappali díványán, kutya társaságában. Egy negyedik, allegorikus festményen pedig két meztelen lány nézi saját tükörképét a csillogó padlón.
2007-ben kezdett el egy új sorozaton dolgozni, Önarcképsorozat címmel. Az eddig használt festészeti technikák helyett ezúttal grafikai műveket készít.
Önarckép-sorozatán identitások (lengyel, magyar, német, zsidó et al.) vonulnak végig ? ezeknek ?ki nem mondható és meg nem fogható? jellegzetességeit ábrázolja anélkül, hogy banálissá és ostobává válna. Önmagát maszkírozza és/vagy módosítja, a saját testét használja prezentációs eszköznek amellett, hogy demonstrálja önmaga változékonyságát is, de még akár a csoportok közti különbségek elenyésző mértékét. A legolcsóbb társadalmi mondanivalótól (?szeressük egymást gyerekek?) ontológiai kérdéseken át a bemutatás jelentőségéig súrol kérdéseket.

Jelenleg a Magyar Képzőművészeti Egyetem doktorandusz hallgatója. Számos művei található magán- és közgyűjteményben.

TANULMÁNYOK
1990 Fotós szakképesítés
1996-2001 Magyar Képzőművészeti Egyetem, Budapest, festő szak
  Tagja a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesületnek
EGYÉNI KIÁLLÍTÁSOK
1999 MKE, Aula, Budapest
  Actionman, Stúdió Galéria, Budapest
2000 Magyar Intézet, Bukarest (Románia)
2001 Lola T, Deák Erika Galéria, Budapest
2002 Kutyák, hajók, videókamerák, Meander galéria, Budapest
  EDGE Galéria, Budapest
2003 Moratorium, Deák Erika Galéria, Budapest
2004 Budapest message, Ron Mandos Gallery, Rotterdam
2005 Kellemes idő, hazug szavak, Deák Erika Galéria, Budapest
CSOPORTOS KIÁLLÍTÁSOK
1998 Slide by night, I. C. A., Dunaújváros
  CW Bank Austria, Bécs (Ausztria)
1999 Aritmia 1999, I. C. A., Dunaújváros
  Komoly és fiatal, Ernst Múzeum, Budapest
  Alibi Fashion, TRAFÓ, Budapest
  London Institut, London (Anglia)
  Puskin Mozi, Budapest
2000 MM Végtelen, Deák Erika Galéria, Budapest
  Áthallás, Műcsarnok, Budapest
  Párbeszéd, Deák Erika Galéria, Budapest
  Aritmia 2000, I. C. A., Dunaújváros
2001 Rövid Történetek, Budapest Galéria Kiállítóháza, Budapest
  Klíma, Műcsarnok, Budapest
  Magyar kortárs festők, Lewerkusen (Németország)
  Krém, MEO, Budapest
  "Je regretterais beaucoup ...", FRAC Basse-Normandie, Caen (Franciaország)
2002 Systematica, SAIC, Chichago (USA)
  Ludwig Museum Budapest, Strabag exhibition
  ArtPrimeur 2002, Dordrecht (Hollandia)
  A Mikulás is ember..., MEO, Budapest
2003 A kutya, Gag galéria, Budapest
  Győrffy László, Kupcsik Adrián, Vécsei Júlia kiállítása, Vízivárosi Galéria, Budapest
  Portré, Deák Erika Galéria, Budapest
  Aura, A technikai reprodukálhatóság korszaka után, Millenáris Park, D csarnok, Budapest
  Madrid, Communidad De Madrid, Cruising Danubio
2004 Új lapot nyitunk, KogArt ház, Budapest
  EU-Positive, Akademie der Künste, Berlin
2005 Space Art, Millenáris "D" csarnok
  Gallery by night 05
DÍJAK
1997 PrímaGáz, képzőművészeti pályázat
1998 CW Bank Austria, Nemzetközi képzőművészeti pályázat
1999 Ludwig, alapítványi díj
2000 Deutche Telekom, képzőművészeti pályázat I. díj
2002 Strabag, festészeti pályázat alkotói támogatás
MŰVEK KÖZGYŰJTEMÉNYBEN
Strabag Rt.
MEO
I. C. A., Dunaújváros
BIBLIOGRÁFIA
Albumok, magazinok, lapok:
Mozgó Világ, 2001. február: Kupcsik Adrián munkáiról, Szemethy Imre
Műértő, 2001. január: Személyes Panteon, Berecz Ágnes
Műértő, 2003. október: Citátum, Bálványos Anna
Műértő, 2003. október: Az elmélet allegóriái, Hornyik Sándor
Műértő, 2004. január: A technistákról - tágabb értelemben, Petrányi Zsolt
Műértő, 2004. március: A nonfigurativitás reálpatológiája, Készman József
Műértő, 2005. február: Nemzetközi jelenlét, Hunyadi Szilvia
Balkon, 1999. szeptember: Komoly és fiatal - Vissszaforgatott kép, Radák Eszter
Balkon, 2001. 1-2-3: Rövid történetek, Lázár Eszter
Új Művészet, 2001. szeptember: Szervíz - Klíma - Külső szem
Új Művészet, 2001. szeptember: Kirepülők, Erdősi Anikó
Új Művészet, 2003. július: Korképek
Új Művészet, 2004. április: Palota, nyitott kapukkal, P. Szabó Ernő
168 Óra, 2004. március 11: Arcmások divatja, Sándor Zsuzsanna
Lettre, 2005. tavasz: A fantázia rendje - megjegyzések K. A. festészetéről, Petrányi Zsolt
Horizon, 2003. október: Ecsetvonások
Élet és Irodalom, 2003 november: Aura, Radnóti Sándor
Népszabadság, 2002. március 9.: Túlélési lehetőségek, P. Szűcs Júlianna
Népszabadság, 2003. október 15.: Tüntetők jelszavak nélkül, Bogácsi Erzsébet
Magyar kortárs festészeti kalendárium 2000: Milyen egy ezredvégi olajkép, Petrányi Zsolt
Contemporary Hungarian Painters, 2001: Compact painting, Berecz Ágnes
Cruising Danubio, 2004: At the cutting edge of the contemporary hungarian art
KATALÓGUSOK
Komoly és Fiatal, 1999: Zólyom Franciska
Áthallás, 2000: Petrányi Zsolt
Rövid történetek, 2001: Készman József
Csúcsforgalom, 2001: Petrányi Zsolt
Klíma, 2001: Bakáts Tibor Settenkedő
Art Primeur 2002: Selection of promising graduates of Dutch Art Academies meets Hungary
Aura, 2003: Kupcsik Adrián
Hungarian Cultural Season in the Netherlands 2004: K A paintings, Vágvölgy B. András
Új lapot nyitunk, 2004: Kupcsik Adrián
Hamu és Gyémánt, 2004: -
ILLUSZTRÁCIÓK
Nappali Ház, 1999. 3-4
Théléme, 2000. tavasz
Élet és irodalom, 2003. október
Lettre International, 2005. tavasz

 

galéria